20180607-kirjastopalvelu18677.jpg

Ajankohtaista

Mitä kuuluu, kuvailu? Selkeyttä suomenkielisen kirjallisuuden kuvailun linjauksiin

Kuulemme kirjastokentältä ajoittain toiveita ja tiedusteluja siitä, mitä aineistoja Kirjastopalvelun kuvailutiimissä kuvaillaan ja mitä ei? Päätimme selkeyttää aihetta.

Kirjastopalvelun bibliografisen tietokannan sopimuksessa kerrotaan, mitä kuvailtava aineisto sisältää. Kuvailtavaan suomenkieliseen kirjallisuuteen kuuluu kaikki Suomessa julkaistu suomenkielinen kirjallisuus.

Suomessa julkaistun materiaalin tunnistaa kirjan ISBN-tunnuksesta. Suomen maatunnus on 952 tai 951.

Koska tietokanta on kuntien yhteisesti rahoittama, olemme rajanneet pientä aluetta palvelevien ja vähälevikkisten teosten kuvailut pois kuvailun perussopimuksesta. Keskittymällä useiden kuntien käyttämiin teoksiin takaamme sen, että asiakkaamme saavat vuosimaksulle parhaan vastineen ja toimintamme on mahdollisimman tasapuolista. Vähälevikkiseen aineistoon on kuitenkin mahdollista pyytää lisämaksullista kuvailua erikseen.

Myös Suomen ulkopuolella, kuten Ruotsissa ja Virossa, julkaistaan suomenkielistä kirjallisuutta. Se ei kuitenkaan kuulu peruskuvailuun julkaisumaansa vuoksi. Ulkomailla julkaistu aineisto saadaan Kirjastopalveluun kuvailtavaksi vain, jos kirjat on tilattu kirjastoon kauttamme.

Suomessa julkaistavat ruotsin- ja saamenkieliset teokset kuuluvat kotimaiseen kirjallisuuteen, mutta ne kuvaillaan ruotsin- tai vieraskielisenä kirjallisuutena.

Mikäli sinulla herää kysymyksiä kuvailustamme, niin olethan yhteydessä!

Ystävällisin terveisin

Siina Vieri